1) Jag har lärt mig att jämföra fakta från olika hemsidor för att bli mer kritisk om vad som skrivs. Om det står något på en hemsida och så står det något helt annat på andra så kan man kolla upp faktan på en mer trovärdig hemsida som t.ex. NE. Jag har även blivit bättre på att urskilja om det är en bra hemsida att kolla upp fakta på. Man ser ganska snabbt om hemsidan är seriös eller inte. Jag har även lärt mig att det finns mycket fakta att hitta i böcker. Allt finns inte på internet.
2) Det som gjorde ämnet så intressant är att internet är ett hyfsat nytt media och historian sträcker sig inte flera hundra år. Det gör det enklare att hitta rätt fakta och få reda på intressanta saker. Det är också kul att vi levde på den tiden som flera av de stora händelserna i internets historia hände. När jag föddes så var internet verkligen inte en stor del av vårt liv på det sättet som det är nu.
De mest intressanta med de andra grupperna var att höra om det som gav grunden till medierna. De första "tidningen" eller den första kameran. Det var också kul att se lite roliga klipp. T.ex. det klippet från radion där många i Sverige klagade på att en kvinna var nyhetsuppläsare. Det känner man är väldigt gammalmodigt att tycka så.
3) Samarbetet i min grupp fungerade väldigt bra! Men det var en grej som var lite svår, man fick tre punkter att utgå från och vi var fyra i gruppen. Men vi löste det så att en gjorde powerpointen och fick även hjälpa de andra tre att hitta lite fakta och så. Men det var bra att en gjorde lite extra jobb på powerpointen så den vart lite roligare och mer kreativ. Det jag gjorde mest var att skriva om internets historia och göra en tidslinje för alla händelser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar