1.
Vad har du lärt dig
under processens gång (men att bla söka, granska, tolka och värdera information
på webben och/eller i litteratur, som ni sedan presenterat)?
Jag har under tiden vi jobbat med den här uppgiften insett mer
och mer hur viktigt det är med trovärdiga källor. Och hur lättlurad man är när
man läser om saker på nätet. Man måste vara kritisk hela tiden om man vill ha
säkra svar. Jag tänker ibland att Wikipedia ska vara en bra källa till
information men det som står där är skrivet av ”amatörer” det är inga experter
på ämnet. Och därefter så sprids kanske felaktiv information från Wikipedia
till bloggar man följer eller tidningar jag läser. Där jag litar blint på
information. Så jag har blivigt bättre på att använda mig av trovärdiga källor
som UR och sånt.
2.
Vad har du lärt dig om
sociala medier som du inte visste innan? Ge exempel.
Jag lärde mig massor när jag skrev min punkt i arbetet vilket
var positivt med unga på nätet. Jag har alltid trott att det är mest negativt,
eftersom att det är de åsikterna som syns i media t.ex. i dagstidningarna när
de ha rubriker om unga som har blivigt utnyttjade på internet. Eller
nätmobbning som har varit ett väldigt hett ämne senaste tiden i princip alla
medier. Det känns som att folk glömmer bort att det faktiskt finns positiva
aspekter för internetanvändning av unga människor. Och det var väldigt
intressant att lära sig.
3.
Vad tyckte du var mest
intressant med det alternativ din grupp arbetade med? Vad var
intressant med övriga gruppers inriktningar? Ge exempel.
Vi jobbade ju med lite olika punkter när det gällde unga på
nätet och alla stod för sin egen punkt, det funkade som eget arbete och var väl
inte direkt ett grupparbete. Så automatiskt blev min punkt mest intressant:
Positivt med unga på nätet.
När det gäller de andra grupperna tycker jag att presentationen
som Sandra och Shadas grupp gjorde var väldigt intressant. Det var så sant det
de sa om att man litar blint på information som skrivs ut på internet. Det gav
mig en tankeställare och jag har blivit mer uppmärksam nu med vad jag tror på
och inte tror på. Samma sak med Eriks grupp när de berättade om Kony. Det var
väldigt intressant hur fort information kan spridas och hur den lika snabbt dör
ut. Alla var engagerade i Kony när det var nytt, folk delade information på
facebook och köpte armband men bara veckor senare var det en ny nyhet som tog
över vårt intresse och Kony var ute ur vårt liv lika snabbt som han kom dit.
4.
Hur fungerade samarbetet
i din grupp? Hur fördelades arbetet? Vad fungerade bra respektive mindre bra?
Vilken blev din roll i gruppen?
Det fungerade sådär skulle jag säga. Vi alla vill göra ett bra
jobb och det tyckte jag vi gjorde, alla gjorde lika mycket och powerpointen var
alla med och gjorde. Problemet var att vi aldrig gjorde det tillsammans i samma
rum. Alla satt vid varsin dator med varsin punkt och jag fick inget grepp om
ämnet vi hade utan jag gjorde det jag skulle göra, vilket är lite tråkigt
eftersom man inte får se de olika vinklarna som kommer fram från de andras
punkter. Emilia skulle skriva om det negativa med unga på internet och det hade
kanske varit intressant om vi hade letat upp fakta tillsammans och kollat på
varandras texter. Istället för att skriva varsin. Vi hade dessutom kunnat öva
på presentationen innan vi höll den, det hade nog förbättrat min prestation i
alla fall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar